[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]
عبارت سالواتور موندی که در زبان لاتین به معنای منجی جهان است، به موضوعی در شمایلنگاری اشاره داشته که تصویر مسیح را نشان میدهد. چهره معمایی تابلو سالواتور موندی چیزی غیر از نمونه بیشازحد غربزده از صورت عیسی مسیح را به تصویر نمیکشد و این خیلی واضح است. بااینحال، هم فرسایش طبیعی نقاشی و هم تکنیک منحصربهفرد نقاش، تجزیهوتحلیل واضح ویژگیهای این اثر را دشوارتر میکند.
با اسرار تابلو مونالیزا آشنا هستید؟
تاریخچه و مشخصات تابلو سالواتور موندی
تابلو سالواتور موندی در سال 1490 -1500 توسط لئوناردو داوینچی و احتمالاً برای لویی دوازدهم پادشاه فرانسه و همسر بریتانیایی او کشیده شده است. این اثر فراموشنشدنی داوینچی بر روی تابلو 26 اینچی، تصویر مسیح را همانطور که در انجیل یوحنا 4:14 توصیفشده، با رنگروغن نقاشی کرده است. در این نقاشی مسیح بهعنوان منجی جهان، ملبس به لباسهای دوره رنسانس و با ریش سبک، به تماشاگر ثابت نگاه میکند و دست راست خود را برای دعا کردن برافراشته و در دست چپ خود یک گوی نگهداشته است.
معروف ترین نقاشان اروپا را بشناسید.[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”26028″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no”]
علت ناپدید شدن تابلو سالواتور موندی یا منجی جهان
در سالهای 1763 تا 1900 تابلو سالواتور موندی که توسط سر چارلز رابینسون بهعنوان اثری از برناردینو لوئینی شاگرد داوینچی خریداریشده بود، ناپدید شد و در آن زمان اعتقاد بر این بود که این تابلو از بین رفته است. بعدها این تابلو در سال 1958 در ساتبی انگلستان پیدا شد و در آن زمان به قیمت 45 پوند فروخته شد. سپس دوباره ناپدید شد، تا اینکه در سال 2005 در یک خانه حراجی کوچک در ایالاتمتحده خریداری شد. در نوامبر 2017 در یک حراجی در کریستی نیویورک تابلو سالواتور موندی به قیمت 450312500 دلار فروخته شد که یک رکورد جدید برای یک اثر هنری است. شایعاتی مبنی بر اینکه تابلو سالواتور موندی توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی خریداریشده است، وجود دارد و کسی جای آن را نمیداند.
[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”26026″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no”]
تفسیر گوی در تابلو سالواتور موندی یا منجی جهان
متخصصان هنری توافق دارند که گوی شیشه در تابلو سالواتور موندی نماد جهان است. توپ در این تابلو فاقد جزئیات واقعبینانه شکست و انعکاس نور هنگام عبور از یک گوی بلوری است. بهعبارتدیگر، در حالت واقعی گوی باید یک تصویر معکوس و کوچک از لباس و دست نگهدارنده آن نشان دهد. برخی از مورخان هنر معتقدند که این اثر را داوینچی نقاشی نکرده است؛ زیرا داوینچی آن را امضا نکرده و هیچ اثری از اسم او در تابلو وجود ندارد. برخی از اساتید ایتالیایی که در مورد اوپتیک تحقیق و مطالعه میکنند، اظهار کردند که اگر داوینچی یک گوی جامد شیشهای نقاشی کرده بود، باید برای نشان دادن شکست نور اشیا پشت گوی را خمیده نشان میداد.
[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”26027″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no”]
نقاش سالواتور موندی یا منجی جهان کیست؟
تفسیر دیگر در مورد تابلو سالواتور موندی توسط والتر آیزاکسون ارائهشده و وی حدس میزند که خمیده کشیده نشدن اشیای پشت گوی، انتخاب آگاهانه هنرمند بوده است. وی میگوید: داوینچی درک عمیقی از شکست و رفتار کلی نور داشت و همچنین او در مورد جزئیات نیز وسواس به خرج میداد. اما هدف او از دور زدن قوانین اوپتیک این است که به ماهیت معجزهآسای موضوع نقاشی اشاره کند. مارتین كمپ، یكی دیگر از محققان اثر داوینچی، غیرمعمول بودن گوی شیشهای را مربوط به آیین مذهبی توصیف میکند. بنابراین پذیرفتهشدهترین نظریه در مورد گوی این است که داوینچی عمداً تصمیم گرفت که انعکاس گوی را نادیده بگیرد تا بهنوعی به برتری و تسلط خدا بر نظام قوانین طبیعی اشاره کند؛ ویژگی معجزهآسایی که او را بهعنوان ناجی جهان تأیید و تقویت میکند.
[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”26029″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no”]
تفسیر حرکات بدن در تابلو سالواتور موندی
یکی از بارزترین خصوصیات آثار داوینچی این است که در نقاشیهای خود موضوعات را به روش واقعگرایانهای به نمایش میگذارد. نهتنها چهرههای موجود در آثار داوینچی تحمیلی و غیر استادانه به نظر نمیرسند، بلکه حالت چهرهها و ژستهای آرام تصاویر بهطور واقعی درهمآمیخته شده است. با بررسی هر یک از آثار داوینچی که چهره انسانی را به تصویر میکشد، میتوان مشاهده کرد که تصاویر چهرهها از ژست کاملاً رو به بیننده پرهیز میکند و در عوض دارای موقعیتی آرام با گردن و شانههای کمی خمیده نسبت بهصورت است. بااینحال، چهره نقاشی شده در تابلو سالواتور موندی وضعیت کاملاً تمامرخ را نشان میدهد که باعث شده بسیاری از کارشناسان شک کنند که آیا داوینچی واقعاً این اثر را نقاشی کرده است. بسیاری بر این باورند که ممکن است وی در تولید آن همکاری داشته باشد، اما مسئولیت ترکیببندی نقاشی را بر عهده نداشت.
[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”26030″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row]