مجله ایتالیا

تابلو شام آخر | همه چیز درباره رمز و رازهای اثر معروف داوینچی

تابلو شام آخر

تابلو شام آخر، یک نقاشی دیواری است که در اواخر قرن پانزدهم میلادی توسط هنرمند ایتالیایی لئوناردو داوینچی کشیده شده است. این نقاشی در ناهارخوری صومعه سانتا ماریا دلله گرازی در میلان قرار دارد. ایتالیا این نقاشی را یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاشی‌های جهان غرب می‌داند. از طریق تور ایتالیا و اخذ ویزای توریستی ایتالیا می توانید به این صومعه بروید از این تابلو دیدنی بازدید کنید.

آشنایی نسبی با تابلو شام آخر

این تابلو، سالن غذاخوری سانتا ماریا دله گرازی میلان که توسط داوینچی خلق شده را  به تصویر کشیده است. داوینچی کشیدن این تابلو را حدودا در سال 1495-96 شروع کرد و این نقاشی به درخواست و حمایت دوک میلان به نام لودوویکو اسفورزا خلق شده است. این تابلو، منظره شام آخر عیسی مسیح با حواریونش را به نمایش گذاشته است. این تابلو نشان دهنده زمانی است که مسیح به یارانش اعلام کرد که یکی از انها به وی خیانت می‌کند.

ابعاد نقاشی شام آخر چقدر می‌باشد؟

ابعاد تابلو شام آخر 460 سانتیمتر در 880 سانتیمتر (180 اینچ در 350 × اینچ) است و این نقاشی بر روی دیوار انتهایی سالن غذاخوری در صومعه سانتا ماریا دلله گرازی در میلان ایتالیا کشیده شده است. این موضوع برای سفره‌خانه‌ها موضوعی سنتی بود، اگرچه در آن زمان که لئوناردو آن را نقاشی کرده بود، اتاق غذاخوری وجود نداشت.

بلیط بازدید از تابلو شام آخر چقدر است؟

هزینه بلیط های بازدید از تابلو شام آخر 15 یورو برای هر نفر + 2 یورو رزرو پیش‌پرداخت (یا 7 یورو برای شهروندان اتحادیه اروپا بین 18 تا 25 سال) می‌باشد. شما می‌توانید بلیط های خود را از وب‌سایت رسمی فروش بلیط این تابلو خریداری کنید، اما بلیط های بازدید از شام آخر به دلیل ظرفیت محدود بسیار سریع در وب‌سایت رسمی به فروش می‌رسد.

معروف ترین نقاشان اروپا در دوران رنسانس

تابلو شام آخر

شخصیت‌های موجود در تابلو شام آخر چه کسانی هستند؟

بخشی ازآنچه مردم در مورد آن گیج می‌شوند این است که در نقاشی شام آخر چه کسانی کشیده شده‌اند؟ بدیهی است که عیسی در این نقاشی وجود دارد؛ اما موضوع اصلی این است که آیا شخص سمت راست عیسی مرد است یا زن، این امر را مریم مجدلیه یا یوحنا نشان می‌دهد؛ اما دیگر حواریون چه کسانی هستند؟

شخصیت‌های نقاشی شام آخر به ترتیب از چپ به راست به‌صورت زیر می‌باشد:

  • بارتولومه
  • جیمز مینور
  • اندرو
  • پیتر (که سیمون پیتر نیز نامیده می‌شود)
  • یهودا اسکاریوتی
  • جان / مریم
  • عیسی
  • توماس
  • جیمز ماژور
  • فیلیپ
  • متیو
  • تادئوس
  • سیمون کنعانی (همچنین سیمون متعصب)

تابلو شام آخر

راز اصلی تابلو Last Supper لئوناردو داوینچی

شام آخر یک صحنه مذهبی بسیار محبوب است که توسط بسیاری از هنرمندان مشهور نقاشی شده است. برخلاف هنرمندان قبل و بعد از لئوناردو داوینچی، او ترجیح داد هوس را روی یوسوس مسیح نگذارد. بسیاری از مورخان هنر معتقدند که لئوناردو داوینچی به طبیعت اعتقاد دارد، نه به خدا. ازنظر لئوناردو، طبیعت خداست، بنابراین او با هر شخصیت موجود در نقاشی به‌عنوان مردم عادی رفتار می‌کرد.

Last Supper Painting

حقایقی درباره نقاشی Last Supper لئوناردو داوینچی

شام آخر لئوناردو داوینچی یکی از تحسین‌برانگیزترین، موردمطالعه‌ترین و تکثیرشده‌ترین نقاشی‌هایی است که جهان تابه‌حال شناخته است؛ اما مهم نیست چند بار آن را دیده‌اید، شرط می‌بندیم که این جزئیات را نمی‌دانید.

اسرار تابلو مونولیزا که یکی از آثار لئوناردو داوینچی می‌باشد.

  • تابلو شام آخر بزرگ‌تر از آن است که فکر می‌کنید. بازسازی‌های بی‌شماری در هراندازه‌ای از این نقاشی انجام‌شده است، اما اندازه اصلی آن در حدود 15 فوت در 29 فوت است.
  • همه می‌دانند که این نقاشی آخرین وعده غذایی عیسی را با حواریونش قبل از دستگیری و مصلوب شدن او نشان می‌دهد؛ اما به‌طور دقیق‌تر، لئوناردو داوینچی می‌خواست لحظه‌ای را ثبت کند که عیسی مسیح نشان می‌دهد که یکی از دوستانش به او خیانت می‌کند.
  • اگرچه تابلو شام آخر به‌راحتی یکی از نمادین‌ترین نقاشی‌های جهان است، اما خانه دائمی آن صومعه‌ای در میلان ایتالیا می‌باشد. لئوناردو داوینچی این اثر مذهبی را مستقیماً روی دیوار سالن غذاخوری صومعه سانتا ماریا دلله گرازی در سال 1495 نقاشی کرده است.
  • نقاشی‌های دیواری در آن زمان روی گچ مرطوب نقاشی شده‌اند؛ اما لئوناردو داوینچی به چند دلیل این روش سنتی را رد کرد. در ابتدا، او می‌خواست به درخشندگی بزرگ‌تری نسبت به روش نقاشی دیواری برسد؛ اما مشکل بزرگ‌تر در مورد نقاشی‌های دیواری، همان‌طور که لئوناردو داوینچی دید، این بود که آن‌ها از نقاش خواستند تا قبل از خشک شدن گچ کار خود را به پایان برساند.
  • گفته می‌شود که نگاه هر یک از حواریون بر اساس یک الگوی واقعی نقاشی شده است. وقتی زمان انتخاب چهره برای یهودای خائن فرارسید (پنجم از سمت چپ، درحالی‌که یک کیف نقره‌ای در دست داشت)، لئوناردو داوینچی زندان‌های میلان را برای یافتن یک چهره بداخلاق کامل جستجو کرد.
  • در سمت راست عیسی، توماس نیمرخ ایستاده و انگشت خود را در هوا نشان می‌دهد. برخی گمان می‌کنند که این حرکت به‌منظور جدا کردن انگشت توماس است که در داستان بعدی کتاب مقدس هنگامی‌که عیسی از مردگان قیام می‌کند کلید می‌خورد. توماس به چشمان او تردید دارد و از او درخواست می‌شود تا با انگشت خود زخم‌های عیسی را بررسی کند تا به او کمک کند تا باور کند.

 

Last Supper Painting

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *