مجله یونان

موزه بیزانتین یک جاذبه شگفت انگیز از یونان

موزه بیزانتین

موزه بیزانس یکی از مهم‌ترین و مشهورترین موزه‌های یونان به شمار می‌رود. در این موزه مجموعه عظیمی از هنر بیزانسی طبقه‌بندی شده است تا بتوان یک دید تقریباً جامع به میراث فرهنگی غنی امپراتوری بیزانس پیدا کرد. از آنجایی که موزه بیزانس و مسیحیت یکی از جذابیت‌های اصلی برای بازدیدکنندگان از آتن است، تصمیم داریم در این مطلب به آن بپردازیم. پس اگر قصد خرید تور یونان و سفر به این کشور شگفت‌انگیز را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

امپراتوری بیزانس و اهمیت آن در تاریخ جهان

امپراتوری بیزانس یکی از تأثیرگذارترین امپراتوری‌های تاریخ است که توانست بیش از هزار سال پابرجا بماند. وقتی صحبت از چنین طول عمری باشد، بدون شک می‌توان انتظار داشت که اثرات آن را در جای‌جای مختلف دنیا مشاهده کنیم. در این مدت، امپراتوری بیزانس در قاره‌های مختلف گسترش یافت و تاثیر زیادی بر فرهنگ‌های دیگر بر جای گذاشت. اثر امپراتوری بیزانس بر پذیرش آیین مسیحیت در نقاط دور و نزدیک جهان نیز از جمله موضوعاتی است که نباید آن را نادیده گرفت.

معبد آتنا | معبد الهه پیروزی در یونان

معرفی موزه بیزانس و مسیحیت

مسیحیت دین رسمی امپراتوری بیزانس بود و امپراتوران بیزانسی نقش پررنگی در ترویج این دین داشتند. دستور ساخت کلیساها و سایر بناهای مذهبی و نیز حمایت از هنرمندان و نویسندگانی که آثار مرتبط با مسیحیت را خلق می‌کردند، از جمله کارهای تاثیرگذار امپراتوران بیزانس به شمار می‌رود.

موزه بیزانس و مسیحیت آتن

با این سطح از اهمیت، چندان هم عجیب نیست که یک موزه جامع و بزرگ بر روی نمایش آثار بیزانسی و پس از آن تمرکز داشته باشد. نام این موزه یعنی بیزانس و مسیحیت نیز به دلیل ارتباط عمیق این امپراتوری با ترویج دین مسیحیت انتخاب شده است. موزه بیزانس در اوایل قرن بیستم یعنی سال ۱۹۱۴ تاسیس شد. این موزه در قلب شهر آتن و در موقعیتی واقع شده است برای همین از تمام نقاط شهر می‌توان به آن دسترسی داشت. این بنا در یک ساختمان نئوکلاسیک قرار دارد که توسط معمار آناستاسیوس متاکساس طراحی شده است.

خدایان یونان | لیست کامل خدایان یونان

یکی از چیزهایی که در مورد موزه بیزانس و مسیحیت جلب توجه می‌کند وسعت زیاد آن است؛ که البته وقتی ۲۵۰۰۰ اثر هنری مختلف موجود در آن را در نظر بگیریم، کاملاً منطقی خواهد بود. این آثار هنری تنوع زیادی دارند و نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، موزاییک‌ها و نسخ خطی مختلفی در میان آن‌ها دیده می‌شود. قسمت‌های مختلف موزه بیزانس و مسیحیت، کل دوره امپراتوری بیزانس را از روزهای اولیه تا افول نهایی آن پوشش می‌دهند.

معرفی موزه بیزانس و مسیحیت

بخش‌های مختلف موزه بیزانس و مسیحیت

یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های موجود در موزه بیزانس و مسیحیت آتن، مجموعه آیکون‌ها است. این آیکون‌ها نقاشی‌های مذهبی رنگارنگ و جذابی هستند که در دوره بیزانس خلق شده‌اند. هنر به کار رفته در خلق آیکون‌های بیزانسی، نه‌تنها برای علاقمندان به تصویرسازی و نقاشی، بلکه برای افراد عادی هم شگفت‌انگیز است. این آثار به عنوان نمادهایی از معنویت و عبادت در خانه‌ها و کلیساها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. برای همین اشخاص و نمادها مقدس زیادی را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. مجموعه موجود در موزه بیزانس شامل برخی از مهمترین نمادهای امپراتوری بیزانس است، از جمله نماد مشهور مریم باکره که با نام Glykophilousa شناخته می‌شود.

همانطور که گفتیم مجسمه‌ها و موزاییک‌هایی که به کلیساها و ساختمان‌های بیزانسی تعلق داشته‌اند، بخش دیگری از آثار به نمایش درآمده در موزه بیزانس و مسیحیت هستند. این آثار زیبا نگاهی اجمالی به سبک معماری و هنری دوره بیزانس دارند. مجموعه نسخ خطی موزه بیزانس و مسیحیت نیز قابل توجه است و در میان آن‌ها چندین نسخه خطی تذهیب شده مربوط به این دوران به چشم می‌خورند.

جمع‌بندی

امپراطوری بیزانس نقش پررنگی در شکل‌دهی فرهنگ، مذهب و تاریخ سراسر جهان داشته است. از همین رو آثار به جا مانده از این دوره از جنبه‌های مختلفی مهم تلقی می‌شوند. موزه بیزانس و مسیحیت روی گردآوری و نمایش همین آثار تمرکز دارد و یکی از مهم‌ترین موزه‌های آتن، یونان و حتی جهان محسوب می‌شود. آثار به نمایش درآمده در این موزه، تنوع زیادی دارند؛ مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، موزیاییک‌ها و نسخ خطی را شامل می‌شوند. مجموعه هنرهای بیزانسی موجود در این موزه به بازدیدکنندگان امکان می‌دهند در مدت نسبتاً کوتاهی با میراث فرهنگی غنی امپراتوری بیزانس آشنا شوند. بدون شک رزرو تور یونان و بازدید از این موزه شگفت‌انگیز، برای علاقمندان به هنر و تاریخ انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *