ژیوارنامه

مجسمه‌های موآی | مجسمه‌هایی که فقط سر نیستند!

مجسمه های موآی

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]جزیره ایستر به دلیل داشتن مجسمه های سنگی شبیه به انسان، به نام موآی (به معنی “مجسمه”) مشهور است. این جزیره درحدود 35000 کیلومتر از غرب شیلی و 42000 کیلومتر از شرق تاهیتی قرار دارد. این جزیره در سال 1772 توسط کاشفان هلندی کشف شد.

هدف از ساخت مجسمه‌های انسان مانند، در این جزیره چیست؟

موآی ها برای بزرگداشت نیاکان مهم تراشیده شده اند و از حدود سال 1000 قبل از میلاد تا نیمه دوم قرن هفدهم، ساخت آنها ادامه داشته است.

مجسمه های یکپارچه موآی جزیره ایستر، از شناخته شده ترین عجایب باستانی روی زمین هستند. اگرچه بسیاری از سوالات در مورد این مجسمه‌های عظیم الجثه سنگی تا کنون پاسخ داده نشده، اما سال‌ها تحقیق علمی، برخی از دیدگاه‌های جالب در مورد هدف، ساخت و تاریخ آنها را کشف کرده است.

بیایید در ادامه باهم نگاهی دقیق به آنچه در مورد این مجسمه های شگفت انگیز می دانیم بیاندازیم. با جزایر قناری در اسپانیا نیز آشنا شوید!!![/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”40607″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no” woodmart_inline=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no”]

موآی‌ها  چه هستند؟

موآی مجموعه ای از مجسمه های بزرگ یکپارچه است که توسط مردم راپا نویی در جزیره ایستر ساخته شده است. سر مجسمه ها به طور نامتناسبی بزرگ هستند و در بعضی موارد تقریباً کل مجسمه را تشکیل می دهند. 20 حقیقت جالب از کوه اورست را نیز بخوانید.

موآی‌ها  چه زمانی ساخته شده اند؟

زمان ساخت موآی، مسئله مورد بحث بسیاری از محققان این حوزه است، اما این اتفاق نظر وجود دارد که آنها در زمانی بین 400 و 1500 میلادی ساخته شده اند و این امر بدان معناست که تمام مجسمه ها حداقل 500 سال قدمت دارند.

موآی‌ها  چقدر بزرگ هستند؟

اندازه هر موآی به طور قابل توجهی متفاوت است، اما به طور متوسط 13 فوت (4 متر) طول و 13 تن وزن دارند.

برخی از آنها بسیار بزرگتر هستند، بلندترین آنها  ارتفاعی برابر با  33 فوت (12 متر) و وزنی برابر82 تن دارد. بزرگترین موآی ناتمام نیز دارای 69 فوت (21 متر) ارتفاع و وزن 270 تن بوده است.

تاکنون مشخص نشده است که  چرا  ساخت این غول هرگز تکمیل نشده است.

[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”24569″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

چه تعداد از موآی‌ها در جزیره ایستر وجود دارند؟

حدود 900 مجسمه در سراسر جزیره کشف شده است. در واقعیت، احتمالاً تعداد بیشتری وجود دارد که هنوز در زیر زمین مدفون هستند و یا به زمین های دوردست منتقل شده اند.

هدف از ساخت موآی‌ها چه بوده است؟

هر مجسمه به احتمال زیاد یک ساکن مهم اجدادی جزیره را نشان می دهد. تصور می شود که موآی ها ساخته شده اند تا به عنوان نوعی محافظ، قدرت عظیم معنوی و سیاسی را در اختیار جوامع مربوطه قرار دهند.

تقریباً همه این مجسمه‌ها جهت مراقبت و محافظت از جوامع سازنده آنها رو به محله ساخته شده اند. تنها هفت تا از مجسمه های موآی، رو به دریا هستند. افسانه ها می گویند که اینها نشان دهنده هفت جزیره است که هر روز به اقیانوس خیره می‌شوند تا مراقب کشتی های ورودی باشند.

اگر علاقمند سفر به اروپا هستید، از تور اروپا ژیوار دیدن کنید.[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”24570″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no”]

چرا برخی از موآی‌ها سقوط کردند؟

وقتی كاوشگر هلندی، یاقوب روگوین، اولین بار در سال 1722 جزیره ایستر را كشف كرد، تمام موآی ها جزیره با افتخار ایستاده بودند. متأسفانه، طی 150 سال بعدی، اکثر آنها سقوط کردند. هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چرا، اما این مسئله می تواند نتیجه یک سری زمین لرزه های بسیار شدید یا درگیری بین ساکنان جزیره باشد زیرا جامعه آنها از یک دولت متمرکز به یک سیستم قبیله ای جنگ زده تبدیل شد.

چگونه موآی ها را جابجا کردند؟

تقریباً تمام مجسمه ها با سنگ های آتشفشانی معدن سنگ Rano Raku در جنوب شرقی جزیره ساخته شده اند.  بنابراین چگونه مردم راپا نویی می توانستند این سازه های حماسی را به چنین مسافت های عظیمی منتقل کنند؟

افسانه شفاهی حکم می کند که سرداران با استفاده از قدرت الهی خود به مجسمه ها قدرت حرکت می بخشیدند. در حقیقت، معلوم شد که جزیره ایستر در واقع زمانی کاملا با پوشش جنگلی و با درختان نخل عظیم، منبع مناسبی برای ساخت سورتمه و طناب بوده است. اکثر محققان اتفاق نظر دارند که این مجسمه ها بر روی سورتمه های چوبی قرار گرفته و به آرامی از طریق یک سری حرکات  به عقب و جلو کشیده شده اند. آزمایشات نشان داده است که این امکان وجود دارد، از جمله یک مورد توسط ماجراجوی بزرگ ثور حیردهال که محاسبه کرده است که آنها می توانند تا 300 فوت (100 متر) در روز حرکت کنند.[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”24571″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no”]چگونه موآی ها را ساخته اند؟

دقیقاً مشخص نیست که کدام یک از اعضای جامعه مجسمه ها را ساخته اند، اما به احتمال زیاد آنها کار یک گروه نخبه از صنعتگران بوده اند که زندگی خود را وقف این هنر کرده اند. همه کنده کاری ها از قطعات منفرد سنگ آتشفشانی ساخته شده اند و باید با استفاده از سنگ های بازالت خام ساخته می شدند. نیازی به گفتن نیست که تکمیل هر یک از آنها زمان قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

“ahu”  در موآی چیست؟

کلمه “ahu” در فرهنگ جزیره ایستر دو معنی دارد. اول، آهو تپه تخت یا پایه سنگی است که روی آن موآی قرار دارد. قد آهو به طور متوسط حدود چهار فوت است. کلمه ‘ahu’ همچنین به معنای یک مکان تشریفاتی مقدس است که چندین موآی در آن قرار دارد. به عنوان مثال Ahu Akivi ، یک تپه  و دارای هفت موآی ایستاده است.[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][vc_single_image image=”24572″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

موآی ها، فقط سر جزیره ایستر نیستند، بلکه تمام قد هستند

موآی ها در جزیره ایستر به صورت نمادین هستند، که نام اصلی آنها Rapa Nui است. در فرهنگ عامه، آنها اغلب به عنوان سرهای بدون بدن به تصویر کشیده می شوند، بنابراین بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که مجسمه ها دارای  بدن هستنئ. مشهورترین عکس ها از مجسمه ها نشان می دهد که آنها تا گردن دفن شده اند و این منجر به تصور غلطی می شود که آنها “سر جزیره ایستر” هستند. از سال 1914، باستان شناسان کشف کرده اند که مجسمه ها با توجه حفاری ها، دارای اجساد هستند. هنوز هم این تصور غلط ادامه دارد که آنها فقط سر هستند.

تقریباً همه مجسمه ها از دریا دور هستند

جدا از زیبایی خاص آنها، موآی ها همه شبیه به هم هستند زیرا تقریباً همه آنها رو به محله هستند و دور از جهت دریا هستند. یک مجسمه در Ahu Akivi واقع شده است که رو به اقیانوس است. این مکان مقدس برای مردم محلی است که ممکن است ربط به این داشته باشد که موآی ها جهت مخالف دارند. حقایق افسانه توضیح می دهد که بیشتر مجسمه ها بیش از اقیانوس به سمت روستاها هستند زیرا مردم Rapa Nui معتقد بودند که مجسمه ها از آنها محافظت می کنند.

پشت آنها به دریا

احتمالاً برای اولین بار در خارج روی سکوی سنگی نمایش داده شد ( آهو)در محل مقدس اورونگو، قبل از انتقال به خانه ای سنگی در مرکز مراسم اورونگو. می‌توانست با همراهان غول پیکر سنگی، پشت به دریا ایستاده و مراقب جزیره باشد. حلقه چشم در ابتدا با سنگ قرمز و مرجان منبت کاری شده بود و مجسمه با طرح های قرمز و سفید رنگ آمیزی شده بود، هنگامی که به کشتی منتقل شد، در سال 1869 به اروپا منتقل شد. این کار توسط خدمه گروه جمع آوری شد.

برای سفر به اروپا، شما به ویزای شینگن نیاز دارید.[/vc_column_text][vc_separator color=”black”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”30035″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][vc_separator color=”black”][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *