مجله فرانسه

خیابان شانزه لیزه | یک خیابان طولانی از میدان کنکورد تا طاق پیروزی در پاریس

خیابان شانزه لیزه

خیابان شانزه لیزه، یک خیابان در منطقه 8 شهر پاریس در کشور فرانسه است که 1.9 کیلومتر (1.2 مایل) طول و 70 متر (230 فوت) عرض دارد. خیابان شانزه لیزه بین میدان کنکورد و میدان شارل دوگل که طاق پیروزی در آن واقع‌شده است. قرار دارد این خیابان به خاطر تئاترها، کافه‌ها و مغازه‌های لوکس، رژه نظامی سالانه روز باستیل و مسابقه دوچرخه‌سواری تور دو فرانس معروف است. نام خیابان Champs Elysees از میدان‌های الیزی گرفته‌شده است، مکانی برای قهرمانان مرده در اساطیر یونان. این خیابان به‌عنوان “زیباترین خیابان جهان” شناخته می‌شود. از طریق بازدید از لیست تورهای فرانسه ژیوار از این خیابان زیبا دیدن کنید.

مسیر طولانی خیابان شانزه لیزه از کجا است و به کجا منتهی می شود؟

این خیابان به طول 1.91 کیلومتر (1.19 مایل) از منطقه 8 در شمال غربی پاریس، از میدان کنکورد در شرق، با ابلیسک لوکسر تا میدان شارل دوگل (محل سابق محل) ادامه دارد. قسمت پایینی شانزه لیزه، از میدان کنکورد تا نقطه راند، از طریق باغ شانزه لیزه، پارکی که شامل Grand Palais، Petit Palais، Théâtre Marigny و چندین رستوران است، می‌گذرد. باغ‌ها و بناهای تاریخی کاخ الیزه که الآن محل اقامت رسمی رئیس‌جمهور فرانسه می‌باشد. با این پارک هم‌مرز است، اما در خود خیابان نیست. خیابان شانزه لیزه در طاق پیروزی به پایان می‌رسد که به‌افتخار پیروزی‌های ناپلئون بناپارت ساخته‌شده است.

خیابان شانزه لیزه

انجمن یا اتحادیه کاسبان خیابان Champs Elysees 

در سال 1860، تجار با هم متحد شدند و سندیکای ابتکار و دفنس شانزلیزه را تشکیل دادند، یک انجمن برای ترویج تجارت در امتداد خیابان شانزه لیزه. در سال 1980، این گروه نام خود را به Comité des Champs-slysées و در سال 2008 به Comité Champs-slysées تغییر داد. این گروه قدیمی‌ترین کمیته دائمی در پاریس محسوب می‌شود. این کمیته همیشه خود را وقف پروژه‌های عمومی برای ارتقای فضای منحصربه‌فرد خیابان شانزه لیزه و سازمان‌دهی رویدادهای خاص کرده آن است.

خیابان شانزه لیزه با هزاران فروشگاه برای خرید انواع لباس و عطر و ادکلن

 با به روی کار آمدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال‌های اخیر، این موضوع به طرز چشمگیری ظاهر این خیابان را تغییر داده است و در اولین تلاش برای جلوگیری از این تغییرات، شهر پاریس در ابتدا در سال 2007 تصمیم گرفت که فروشگاه زنجیره‌ای پوشاک سوئدی H&M را ببندد؛ اما یک فروشگاه بزرگ H&M دو سال بعد در پلاک 88 خیابان شانزه لیزه افتتاح شد. در سال 2008، به زنجیره پوشاک آمریکایی Abercrombie & Fitch اجازه افتتاح فروشگاه داده شد. خیابان شانزه لیزه دارای مراکز خرید زیادی ​​است و منطقه خرید را گسترش می‌دهد. از این فروشگاه می‌توان به الیزه 26 (در پلاک 26) با جواهرات Agatha و مد l’Eclaireur، Galeries du Claridge (در پلاک 74) با عطرهای Annick Goutal، Fnac، Paul & Shark، Arcades des Champs Elysees (در پلاک 78) با استارباکس اشاره کرد.

لیست بهترین جاذبه‌های گردشگری پاریس را از دست ندهید.

خیابان شانزه لیزه

رویدادها و اتفاقات مهمی که در خیابان شانزه لیزه رخ داده است

هرسال در روز باستیل در 14 ژوئیه، بزرگ‌ترین رژه نظامی در اروپا از شانزه لیزه برگزار می‌شود که رئیس‌جمهور نیز از آن بازدید می‌کند. هرسال در طول زمان کریسمس، کمیته شانزلیزه در چراغانی خیابان شانزه لیزه در فصل تعطیلات کمک زیادی می‌کند. این رویداد به‌طورکلی از اواخر نوامبر تا اوایل ژانویه اتفاق می‌افتد. از سال 1975، آخرین مرحله مسابقه دوچرخه‌سواری تور دو فرانس در شانزه لیزه به پایان رسید. در سال 1995، حملات تروریستی زیادی در پاریس در خیابان شانزه لیزه رخ داد.

خیابان Champs Elysees 

Champs Elysees و درگیری‌های سیاسی و تروریستی که در آن انجام شده است

گهگاه تجمعات عظیمی در شانزه لیزه به مناسبت رویدادهای مردمی مانند شب سال نو، یا زمانی که فرانسه در جام‌های جهانی فیفا در سال‌های 1998 و 2018 برنده شد، برگزار می‌شود. شانزه لیزه گاه‌گاهی محل برگزاری جلسات اعتراضی سیاسی بزرگ بوده است. در 20 آوریل 2017، یک افسر پلیس در شانزه لیزه توسط یک افراطی کشته شد و دو افسر دیگر مجروح شدند. همه آن‌ها در یک ون پلیس پارک شده نشسته بودند که مهاجم جلوی ون بلند شد. مهاجم سعی کرد به غیرنظامیان ازجمله یک گردشگر شلیک کند و بلافاصله توسط دیگر پلیس در محل کشته شد. این تیراندازی دو روز قبل از اولین دور رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2017 رخ داد. در 16 مارس 2019، اعتراضات Gilets Jaunes در شانزه لیزه به خشونت کشیده شد. اقلیتی از 10 هزار معترض در شهر، حدود 1500 نفر، حدود 80 مغازه، رستوران، بانک و کیوسک روزنامه‌ها را در امتداد خیابان غارت و یا به آتش کشیدند. 

خیابان Champs Elysees 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *