[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]
گوستاو کلیمت نام یک نقاش نمادگرا و اتریشی است که یکی از برجستهترین اعضای جنبش جدایی وین بود. کلیمت به دلیل نقاشیها، نقاشیهای دیواری، پیشطرحها و دیگر آثار هنریش شناخته میشود. موضوع اصلی نقاشی او، زنان بودند که باعث جذب طرفداران بسیاری به آثار هنری او شد. میان آثار هنری او، نقاشیهای داستانی و پرترهها و همچنین نقاشیهایی از مناظر طبیعی نیز وجود دارد. میان هنرمندان جدایی وین، گوستاو کلیمت بیشترین تأثیر را از هنر ژاپنی و متدهای آن گرفت. در این مقاله به بیوگرافی گوستاو کلیمت خواهیم پرداخت.
[/vc_column_text][vc_separator][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]
دوران اولیه زندگی گوستاو کلیمت
گوستاو کلیمت پس از تحصیل در هنرستان هنرهای تزئینی در وین، در سال ۱۸۸۳ یک استودیو تاسیس نمود و در آن نقاشیهای دیواری خود را به نمایش گذاشت. کارهای اولیه او سبک کلاسیکی داشتند که در آن زمان رایج بود. در سال ۱۸۹۷، سبک بالغانه کلیمت شکوفا شد و او “جدایی وین” را تشکیل داد. “جدایی وین” نام گروهی از نقاشان بود که ضد هنر آکادمیک شروع به کار کردند و سبکی بسیار تزئینی مشابه با آرت نووئو بنا نمودند.
[/vc_column_text][vc_column_text]
[vc_row mobile_bg_img_hidden="no" tablet_bg_img_hidden="no" woodmart_parallax="0" woodmart_gradient_switch="no" row_reverse_mobile="0" row_reverse_tablet="0" woodmart_disable_overflow="0"][vc_column mobile_bg_img_hidden="no" tablet_bg_img_hidden="no" woodmart_parallax="0" woodmart_sticky_column="false" parallax_scroll="no" mobile_reset_margin="no" tablet_reset_margin="no"][vc_column_text woodmart_inline="no" text_larger="no"] [/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width="1/4"]تورهای پیشنهادی
آثار گوستاو کلیمت
طولی نکشید تا او ۳ نقاشی داستانی را بر روی سقف اودیتوریم یا تالار سخنرانی دانشگاه وین کشید که بسیار موردانتقاد قرار گرفت. چراکه او از نمادهای جنسی و خوشبینانه استفاده میکرد و همین باعث شد تا آن نقاشیها از روی سقف پاک شوند. پس از این واقعه بود که گوستاو کلیمت تصمیم گرفت تا نقاشیهای خاص خود را به تصویر بکشد و دیگر هیچگونه کار اجتماعی را قبول نکرد تا به آثار خود بپردازد.
برجستهترین اثر گوستاو کلیمت اثر بوسه و یک سری پرترههایی از مدلهای خانم وینی مثل فریتزا ریدلر و ادل بلاش بائر اول بود. در این آثار او، انسانها بدون سایه هستند و طراوت و شادی پوست را با استفاده از طراحیهای خاص خود به بهترین شکل به تصویر میکشید.
آخرین نقاشیهای سقفی و دیواری او در سال ۱۹۰۲ و میان سالهای ۱۹۰۹ الی ۱۹۱۱ بود که در اتاق نشیمن خانه استوکلت در شهر بروکسل بلژیک کشیده شدند. این نقاشیها به خطکشی بسیار دقیق، الگوهای رنگی و برگ طلایی که در سرتاسر این نقاشی دیده میشود، شهرت دارند.
[/vc_column_text][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]
طی جنگ جهانی دوم، نقاشی ادل بلاش بائر اول و چندین نقاشی دیگر گوستاو کلیمت که متعلق به خانواده بلاش بائر بود، توسط نازیها ضبط شد و سپس به گالری اوستریشیش در وین منتقل شد. این آثار بعداً به کانون یک نبرد قانونی تبدیل شدند. در سال ۲۰۰۶ پس از درگیریهای فراوان، خانواده بلاش بائر اول آنها را از این گالری پس گرفتند و به خاندان خود برگرداندند. همان سال نیز نقاشی ادل بلاش بائر اول به نو گالری نیویورک فروخته شد و رکوردی ۱۳۵ میلیون دلاری را در همان سال از خود بهجای گذاشت.
[/vc_column_text][vc_single_image image=”32727″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][vc_separator][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]
اواخر زندگی وی
در سال ۱۹۱۱، اثری از گوستاو کلیمت به نام “مرگ و زندگی” اولین جایزه را در مراسم جهانی واقع در رم گرفت. این اثر یک نقاشی رنگروغن بود که طی ۷ سال کشیده شد و نشاندهندهی زحمت و توجه خاص گوستاو به این اثر بود. در سال ۱۹۱۵، یعنی ۴ سال بعد، مادر او “آنا” از دنیا رفت. گوستاو کلیمت نیز ۳ سال بعد در تاریخ ۶ فوریه سال ۱۹۱۸ به دلیل شیوع آنفلوانزا دچار سکته قلبی و ذاتالریه شد و از دنیا رفت. او در قبرستان هایتزینگر در منطقه هایتزینگ واقع در شهر وین به خاک سپرده شد. در سال ۲۰۱۲ نیز شهر وین مراسمات بسیاری را برای صد و پنجاهمین سالگرد تولد گوستاو کلیمت برگزار کرد.
[/vc_column_text][vc_single_image image=”32728″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][vc_separator][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]
جمعبندی
گوستاو کلیمت یک نقاش اتریشی است. او در اوایل دوران کاری خود، یک نقاش موفق در طرحهای معماری رایج آن زمان محسوب میگردید، اما بهمحض ایجاد سبک خاص خودش، نقد و انتقادات بسیاری بر کار او وارد شد. بهخصوص زمانی که گوستاو کلیمت بر روی سقف تالار سخنرانی دانشگاه وین، نقاشی کشید که به دلیل جنسی بودن موضوعات و تصویرهای آن، این نقاشی از روی این سقف پاک شد. او همچنین شاگرد با استعدادی به نام اِگون شیِل نیز پرورش داد.
[/vc_column_text][vc_single_image image=”32729″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]