ژیوارنامه

بزرگترین غار جهان کجاست | حتی از چیزی که تصور می‌کنید بزرگتر است

غار «هانگ سون دونگ» که در استان کوانگ ویتنام مرکزی واقع شده است، بزرگترین غار جهان نام دارد. غار هانگ سون دونگ که تخمین زده می‌شود بین 400 تا 450 میلیون سال قدمت داشته باشد، اکنون بخشی از پارک ملی «فونگ نهاکه بانگ» می‌باشد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. طول این غار درمجموع 9 کیلومتر می‌باشد و بیشترین حجم را در بین غارهای سراسر کره زمین دارد. این غار از حدود 150 غار کوچک به هم پیوسته، یک جنگل زیرزمینی متراکم و چندین رودخانه زیرسطحی تشکیل شده است.

پیدایش بزرگترین غار جهان

غار هانگ سون دونگ حدود 400 میلیون سال پیش توانست رودخانه قدرتمند «رائو توونگ» را بتراشد و تونل عظیمی را در زیر کوه‌های «ترونگ سون» تشکیل دهد. دولین‌ها یا نورگیرهای این غار عظیم چیزی در حدود پانصد هزار سال قبل فرو ریختند و روزنه‌های بزرگی را به سوی جهان خارج ایجاد کردند. مرواریدهای این غار به اندازه توپ‌های بیس‌بال هستند و استالاگمیت‌هایی از سقف آن به وجود آمده‌اند که به عظمت برج‌های سر به فلک کشیده هستند. غار شناسان، در حال تحقیق درباره ارتباط بین غار هانگ سون دونگ و غار تونگ می‌باشند که در همسایگی آن قرار دارد. در صورت برقراری این ارتباط، غار هانگ سون دونگ از نظر محیطی نیز بزرگترین غار جهان خواهد شد. آیا می‌دانید زیباترین مسیرهای ریلی جهان در کدام کشورها هستند؟

بزرگترین غار جهان

اکتشاف بزرگترین غار جهان

در 10 دسامبر 1990، آقای هو خان در طی یک سفر معمولی به جنگل، ورودی غاری را به طور تصادفی کشف کرد که اکنون به نام غار هانگ سون دونگ شناخته می‌شود. اولین سفر برای اکتشاف و ورود به غار هانگ سون دونگ توسط یک دیوار آهکی به ارتفاع 90 متر که به شوخی به آن «دیوار بزرگ ویتنام» لقب دادند، ناتمام ماند. در دومین سفر اکتشافی و در سال 2009، این دیوار بزرگ بالاخره فتح شد و دهانه بزرگترین غار جهان در معرض دید غار شناسان قرار گرفت. از گرم‌ترین و سردترین نقطه جهان اطلاع دارید؟

در نهایت و در سال 2010 غار هانگ سون دونگ توسط تیمی از انجمن تحقیقات غار بریتانیا (BCRA) به رهبری آقای هوارد لیمبرت کشف گردید و با حجم 38.5 میلیون مترمکعب به عنوان بزرگ‌ترین غار طبیعی جهان معرفی شد. گذرگاه بزرگ و اصلی این غار بیش از 5 کیلومتر طول دارد و بخش‌هایی از ارتفاع آن به 200 متر و عرض آن نیز به 150 متر می‌رسد. غار هانگ سون دونگ به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند یک آسمان‌خراش ۴۰ طبقه‌ای را در خود جای دهد!

بزرگترین غار جهان

عجایب بزرگترین غار جهان

اکوسیستم شگفت‌انگیز ایجادشده در غار، سیستم آب‌وهوایی خاص خود را دارد و تولید ابر می‌کند. در داخل این غار، بزرگ‌ترین استالاگمیت یا چکیده‌سنگ شناخته‌شده به دست بشر را خواهید دید که به ارتفاع 80 متر از سقف آویزان است. همچنین در غار هانگ سون دونگ فسیل‌هایی را خواهید یافت که میلیون‌ها سال قدمت دارند و به عصر دایناسورها بازمی‌گردند. سقف‌های فروریخته این غار، روزنه‌هایی به نام دولین ایجاد کرده‌اند و همین امر باعث رشد شاخ و برگ در داخل غار شده است. در بزرگترین غار جهان با جنگل‌ها و رودخانه‌هایی مواجه می‌شوید که توسط ابرهای مه‌آلود پوشیده شده‌اند و میکروارگانیسم‌هایی که در تاریکی غار رشد می‌کنند.

بزرگترین غار جهان

سفر به بزرگترین غار جهان

برای رسیدن به غار هانگ سون دونگ باید از تنها روستایی که در داخل پارک ملی فونگ نهاکه بانگ قرار دارد، عبور کنید. روستای اقلیت قومی بان دونگ، تنها با پای پیاده قابل دسترسی می‌باشد، زیرا با جنگل‌های انبوه و متراکم احاطه‌شده است. این روستا، کمتر از 40 نفر را در خود جای داده و سختی‌های زندگی آن‌ها با کشف غار و متعاقب آن، حمایت سازمان‌ها و ورود گردشگران، کاهش یافته است. کاوش در این روستا و تعامل با مردم محلی نیز بخشی هیجان‌انگیز از سفر می‌باشد. زیرا چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانید یاد بگیرید. این روستا منظره‌ای از شیوه زندگی را ارائه می‌دهد که برای قرن‌ها بدون تغییر بوده است.

بزرگترین غار جهان

جمع‌بندی

غار هانگ سون دونگ یک دنیای کاملاً متفاوت می‌باشد که به دور از تعاملات انسانی ایجادشده و رشد کرده است. با ورود به این غار در واقع با تصویری از زمین مواجه خواهید شد که صدها میلیون سال پیش شکل گرفته است. بازدید از بزرگترین غار جهان را مانند “سفر به مرکز زمین” اثر ژول ورن در نظر بگیرید. چه‌بسا دایناسورهایی را نیز در داخل آن پیدا کردید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *